Vista del fòrum de Pompeia amb el Vesuvi al fons (Bernardino Montañés, 1849) |
Qui no
s’ha sentit mai fascinat per les ruïnes de Pompeia? Qui no ha retornat un cop i
un altre al seu record? Qui no ha somniat mai amb la fúria del Vesuvi engolint
Pompeia? De jove vaig llegir Els últims
dies de Pompeia, novel·la de l’escriptor anglès Edward George Earl
Bulwer-Lytton, i, des de llavors, la ciutat als peus del Vesuvi em té encisat.
Durant
la tardor de l’any 2005 vaig tornar a llegir dita novel·la. L’excusa va ser
que, durant aquella tardor, a Barcelona hi va haver una protagonista destacada:
les ruïnes. Dues exposicions diferents però alhora amb el lligam de les ruïnes,
van acaparar gran part de la meva atenció durant aquells mesos. Una, que es va
dur a terme a la sala d’exposicions de La
Pedrera, va ser “L’esplendor de la ruïna”,
una visió pictòrica sobre el significat i la simbologia de les ruïnes del
passat a través de les societats que s’anaren succeint des del Renaixement fins
als nostres dies. L’altre, exposada al Museu Marítim de Barcelona, versava
sobre les ruïnes més cèlebres de la història: Pompeia. Duia el títol d’“Un dia a Pompeia, entre el Vesuvi i la
Mediterrània”, i amb un esquema més lúdic, ens presentava la vida
quotidiana de la ciutat als peus del Vesuvi just abans de l’erupció de l’any 79
dC. Tant una com l’altre feien referència al sentiment de nostàlgia que ens
embriaga davant els vestigis d’un temps passat alhora que ens feien meditar
sobre el pas del temps, sobre la nostra pròpia caducitat.
Paisatge arquitectònic amb canal, 1783
Obra de Robert Hubert present a l’exposició “L’esplendor de la ruïna”
|
Recordo
també una narració curta de Théophile Gautier, un polifacètic francès que fou
poeta, novel·lista, pintor i crític d’art alhora, que vaig trobar també a
Internet sobre Pompeia. El petit relat tractava sobre el viatge que tres joves
realitzen a Pompeia: a un d’ells, Octavien, se li apareix una de les noies que
van sucumbir durant l’erupció, el nom de la qual, Arria Marcella, dóna nom a l’obra; una història impossible d’amor
on es pot sentir la nostàlgia del passat i la temença pel futur. Passejant per
l’exposició del Museu Marítim, veient aquelles formes humanes en posicions de
temor i pànic, de conformisme vers l’inevitable, que foren recoberts per les
cendres del volcà i han esdevinguts motlles del que foren, em preguntava si
algun d’ells podria haver estat l’Arria
Marcella. També vaig estar llegint Pompei:
la cité ensevelie, de Robert Étienne, un esplèndid llibre amb tota mena d’il·lustracions
sobre les ruïnes pompeianes. I, és clar, després de l’esforç de llegir tota
aquesta documentació en francès, i de seguir esperant l’ocasió de visitar in situ Pompeia, em va venir molt de
gust endinsar-me de nou i còmodament en català, en la novel·la d’Edward George Earl Bulwer-Lytton.
Vista general del fòrum de Pompeia (dibuix extret del llibre Pomepia d'Ernest Breton) |
Doncs
be. Fa uns dies vaig rememorar de nou les dues exposicions, la guia de Breton i
la història de Gautier, així com el recull d’idees que vaig anotar quan el meu
esperit estava impregnat de ruïnes sobre la meva pròpia visió d’aquestes, el
meu pensament sobre el seu significat, la melancolia i nostàlgia que m’embriaga
quan em trobo contemplant-ne. Aquest retorn ha estat propiciat, curiosament,
per unes altres dues exposicions que s’han dut a terme aquests dies a Catalunya
directament relacionades amb les ruïnes. Una d’elles ha ocupat l’espai
expositiu del Museu de la Vida Rural, a l’Espluga de Francolí: “Santiago
Rusiñol i la campanya de Poblet de 1889”. En ella s’exposen diversos quadres
que el polifacètic autor de l’ “Auca del
senyor Esteve”, juntament amb el seu gran amic Ramon Casas, van realitzar
durant la seva estada al monestir de Poblet molts anys abans de que fora
restaurat.
Runes de Poblet amb les tombes reials (Santiago Rusiñol, 1889) |
Bernardino
tenia 23 anys quan el govern d’Isabel II va atorgar-li una beca per estudiar a
Roma. Va ser durant la seva estada de l’any següent, el 1849, quan va realitzar
un viatge a la ciutat de Pompeia amb la intenció de recollir en un àlbum
d’aquarel·les tot allò que l’oferiren les ruïnes de la ciutat situada entre el
Vesuvi i el gols de Nàpols. Així, va dibuixar columnes, frisos, edificis,
busts, murs, portalades, mosaics, pintures, utensilis de bronze i d’altres
metalls... Si nosaltres ens fascinen les ruïnes pompeianes, podem imaginar-nos
com es deuria sentir aquell jove aragonès enmig d’unes ruïnes la major part de
les quals encara estaven per descobrir. Pompeia havia estat excavada per primer
cop, precisament per un altre saragossà, Roque Joaquín de Alcubierre, l’any
1748, cent anys abans de l’arribada de Bernardino.
L’exposició
presenta les 71 làmines que conformen l’Àlbum
de Pompeia en el mateix ordre cronològic en que foren realitzades i tal com
es trobaven ordenades a l’àlbum que Bernardino va regalar al seu mestre
Federico Madrazo, que llavors era el director del Museu del Prado, càrrec que
va perdre amb la revolució liberal de 1868. En aquestes làmines, Bernardino
combina dibuixos fets per ell del natural amb d’altres copiats d’altres
pintors. Quan va tornar de Roma, va ser professor a l’Escola de Belles Arts de
Madrid fins l’any 1859, en que va tornar a Saragossa per a exercir com a
professor i secretari de la seva Escola de Belles Arts. Obra seva són els
esbossos de les petxines i de sis dels plafons que decoren la cúpula central de la Basílica del Pilar, realitzats
entre els anys 1870 i 1872.
El Vesuvi i la badia de
Nàpols
(Bernardino Montañés, 1849)
|
Encís
per Pompeia. Nostàlgia per les seves ruïnes. Encís per la història i nostàlgia
per tot el que hem deixat enrere. Enyorança pel passat, temor per l’esdevenidor.
Un dia incert però que espero que arribi, trepitjaré realment les ruïnes de
Pompeia tot cercant l’Arria Marcella.
Noia asseguda (Bernardino
Montañés, 1849)
Podria haver estat Arria
Marcella?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada