Mentre no pugem viatjar al passat,
d’agrair són les quantioses representacions històriques que tan sovintegen els
darrers anys en diversos indrets del nostre país. Representacions que abracen
diverses èpoques però que, majoritàriament, pertanyen a l’època romana o a la
medieval. Una de les més famoses de les primeres és Tarraco Viva, que durant uns deu dies que abracen dos caps de
setmana, omplen els carrers de Tarragona de romans, ibers, celtes i altres
tribus que corrien pel nostre país quan aquest es trobava encara a les beceroles.
L’èxit d’aquest festival romà tarragoní, es deu, en gran part, a la seva
seriositat no renyida de bons espectacles per passar-ho bé sols, amb la família
o amb amics. Des de la primera edició, i ja en porten catorze, han intentat
donar a conèixer la civilització romana tal com els estudis han demostrat que
era, allunyant-se de les visions que en tenim a través del cinema o de la
literatura d’aventures. Així, als espectacles clàssics d’entreteniment, com les
lluites de gladiadors, s’hi afegeixen exposicions, visites comentades, tallers,
xerrades...
Fa un parell d’edicions hi vaig passar
un dissabte en que la Roser s’havia d’examinar de diverses assignatures dels
estudis que estava realitzant llavors; m’ho vaig passar molt be i ara volia
compartir aquelles sensacions amb ella. Així, hem decidit anar-hi el dissabte
26 de maig i, com que estem en època de retallades, ho hem fet deixant el cotxe
i anant en tren: estalvi de combustible, de peatges i de pàrking. El viatge, en
RENFE, però, ha estat un xic caòtic. D’un primer trajecte, de Castellbisbal a
Sant Vicenç de Calders, molt tranquil i còmode, però en aquest darrer poble,
hem hagut de canviar de tren fins a Tarragona, agafant-ne un que anava ple a
vessar i, a més, tenia goteres!!
En arribar a Tarragona, convertida
aquests dies en Tàrraco, hem anat fins el Camp de Mart, un ampli espai de
passeig situat davant les muralles romanes de la ciutat, i aprofitat durant
aquest festival per col·locar-hi les diverses fires, com la de divulgació del
patrimoni, la llibreria sobre temes clàssics, la d’artesans, i on també tenen
lloc durant tota la jornada les diferents recreacions històriques. Hi hem
arribat per la Via de l’Imperi Romà, una rambla que ressegueix part de les antigues
muralles, moltes d’elles avui dia habilitades com a vivendes, i que ens ha
rebut amb una bella columna romana al bell mig del passeig. Al terra del
passeig hi ha mosaics amb motius vegetals imitant els mosaics de les viles
romanes.
El primer que hem fet en arribar al
Camp de Mart, ha estat fer els curiosos per la fira d’artesans, fitxant-nos
sobretot en un taller que estaven fabricant cordes amb espart. Tal com
explicava un dels artesans que les confeccionaven, primer de tot calia
treballar la fibra a partir de la planta, passant-hi un pint, una mena de rasclet o de pinta que les classificava tot
netejant-les. A partir d’aquestes fibres, es preparava un primer fil mitjançant
una primera torsió d’algunes d’elles; a continuació, del fil es passava al cordó
mitjançant una segona torsió de diversos fils. Finalment, amb tres o més
cordons es fabricava la corda mitjançant un curiós estri que les anava torçant
entre elles alhora que quedaven ben endurides. Aquest mecanisme no era balder,
ja que les cordes així fabricades servien per un munt de coses gens
anecdòtiques, com l’ús que es feien en els vaixells o en la fabricació
d’armaments. Amb les sobres de la neteja de l’espart realitzada amb els pints, en feien cistells; tot ben
aprofitat.
Quan hem arribat al Camp de Mart ja
ens hem trobat amb una legió fent maniobres mentre un d’ells ens anava
explicant com vivien els legionaris. No vull pas ara fer una tesi sobre aquest
tema, però sí que vull destacar un parell de coses que m’han cridat l’atenció. Els
campaments eren tots iguals, tenien la mateixa fisonomia. I això era degut a
dues causes, una relacionada amb l’eficàcia i una altra amb la sociologia: la
primera era que els soldats trobessin sempre d’una manera ràpida el que
cercaven, ja fos les habitacions, l’hospital, la taverna, els punts de
vigilància, etc. I una altra raó és que, per persones sense llar que tant
podien trobar-se en una punta com en l’altre de l’ample Imperi, es sentissin
sempre a casa, que el campament esdevingués la seva llar i es sentissin el
màxim de gust possible.
Una altra curiositat d’aquests
campaments és que les tendes de cuir on s’aixoplugaven per dormir eren petites
tot i, generalment, estar destinades a vuit persones. La raó és que mai eren
les vuit alhora, ja que quan unes dormien o descansaven, les altres es trobaven
fent maniobres o altres tasques. Com els legionaris que, mentre escoltàvem
aquestes curiositats de la quotidianitat de la vida als campaments, anaven fent
exercicis davant nostre, practicant la formació en testudo, que consistia en col·locar-se els escuts de front i cap a
dalt, protegint-se així dels projectils llançats contra ells. La seva semblança
a una tortuga és la causa del seu nom, ja que amb el nom de testudo es coneix un gènere de tortugues
que inclou la mediterrània, la grega i l’egípcia, totes elles conegudes dels
romans ja que, precisament, es trobaven dins l’ampli territori del seu Imperi.
Formació en testudo o tortuga; almenys ho intenten |
Una tercera curiositat: en un
principi, els exèrcits eren acompanyats per un munt de carros i persones
encarregades del menjar, però després, per tal d’agilitar i fer més ràpids els
seus moviments, cada un dels legionaris era encarregat dels seus propis àpats,
així com del seu propi armament. I una darrera data: els romans han estat
derrotats molts cops, és evident, però mai en la història un campament romà de
legionaris ha estat envaït: eren inexpugnables.
Desprès de gaudir dels legionaris, ens
hem apropat a un espai ocupat per un poblat iber, on una guia ens ha conduit
pels diferents racons ensenyant-nos com lluitaven, com vivien, com construïen
les seves llars, etc. Ja he dit que la intenció d’aquest festival és ser el
màxim de fidedignes possible a la realitat coneguda sobre el món clàssic. Així,
inclòs les entretingudes lluites segueixen aquesta filosofia i la vestimenta
que duen els guerrers, així com les armes, són el més reals possibles. Dic tal
cosa perquè els guerrers ibers que s’entrenaven davant el poblat duien
diferents armes segons la seva classe social i segons la seva procedència:
així, per exemple, no eren iguals les espases dels poblats del sud d’Hispània,
influenciades per les espases corbes utilitzades pels pobladors del nord
d’Àfrica, que les emprades als poblats situats en la nostra costa catalana, més
influenciats pels pobles de l’altra costat dels Pirineus.
En un altre racó del poblat iber, un
grup de manobres estaven construint maons per fer una casa. Aquests maons es
feien amb terra, sorra, aigua i palla, i posteriorment es coïen al sol. Hi
havia una nena que se’ls mirava encuriosida fins que la guia l’ha convidada a
ajudar-los; certament, s’ha divertit, però també s’ha embrutat força, tot i que
els pares, almenys, s’han endut una divertida fotografia. Les cases tenien un
sòcol de pedra –el que ens ha quedat en els vestigis arqueològics- damunt els
quals s’amuntegaven aquests maons dits de tova. Posteriorment les parets eren
impermeabilitzades amb fang o guix. El terra solia ser de calç tot i que podia
estar empedrat. El sostre era cobert amb bigues de fusta sobre les quals jeia
un entramat de fulles o de palla cobert amb argila.
Hi havia representada una casa noble i
una altra de senzilla construïdes tal com ens havia explicat la guia, amb les
diferències que escauen a la classe social de cada una, és clar. Les parets
simplement pintades d’una vers les parets decorades de l’altre; la presència de
estris senzill de ceràmica en la més humil amb la presència de vasos procedents
de l’espai mediterrani en la més rica; i la diversitat del mobiliari d’una
envers la monotonia de l’altre, descriuen perfectament l’estat social de cada
una de les famílies residents. A més, la mestressa de la casa més proveïda duu
rics abelliments entre els quals unes immenses orelleres similars a les que duu
la famosa Dama d’Elx.
Família íbera aristocràtica; com la Dama d'Elx |
Ens ha anat molt bé aquest passeig pel
poblat iber, ja que hem fet temps abans no comencés la següent activitat en la
qual volíem participar. Per arribar-hi ens cal creuar les muralles pel portal
del Roser, davant mateix del Camp de Mart. Un cop dins l’antiga ciutat romana,
creuat el carrer que ressegueix les muralles, arribem a la plaça del Pallol,
lloc on s’alçava el Fòrum Provincial i on, a mà dreta, hi ha l’Antiga Audiència
a l’auditori de la qual té lloc la xerrada Una
de romans, sobre els tòpics sobre el món antic que apareixen en les
pel·lícules conegudes com del gènere pèplum.
Al pòrtic de l’edifici hi ha un seguit de taules on tenen lloc diversos jocs
d’estratègia relacionats amb el món romà. A dins, entrant a mà dreta, hi ha un
maqueta amb la representació de la ciutat romana, de com era Tàrraco.
Acompanyant-la, al seu voltant, hi ha altres maquetes que representen les
vil·les dels Munts i de Centelles, l’Arc de Barà, la torre dels Escipions, la
pedrera del Mèdol, i l’aqüeducte de les Ferreres; un magnífic resum en
miniatura dels encants arqueològics romans de Tarragona.
Com que hem arribat un xic abans de
començar la conferència, encara hem pogut veure un curt però interessantíssim
audiovisual sobre el conegut com a Limes
Germanicus, o sigui la frontera germànica. Concretament, l’audiovisual
relata el viatge d’una barca d’avituallament a través Rin i del Lippe (Lupia en
temps romans), afluent d’aquell, fins a l’enclavament de Haltern, on hi havia
el campament romà més septentrional de la frontera germànica. Aquest campament
militar es trobava situat al cor de l’actual Alemanya, i impacta veure com era
llavors, en plena natura selvàtica, ocupada per immensos boscos. És el
territori amb que s’inicia la pel·lícula de Ridley Scott Gladiator: fred, salvatge, inhòspit... Si ara mirem un mapa, la veurem
plena de ciutats i pobles i creuada per infinitat de carreteres i autopistes.
Ens podem imaginar la solitud que envoltava els legionaris a través d’aquest
viatge imaginat que ens representa l’audiovisual. Un contrast molt fort entre
l’antigor i l’actualitat.
Després de l’audiovisual, en el mateix
auditori, ha començat la xerrada sobre els pèplums
o cinema històric d’aventures centrat en l’època dels romans. La xerrada l’ha
dut a terme Marisol Barrientos, una noia jove amb molt bones intencions però
que, malauradament, ha estat massa inexperta a l’hora de confeccionar la
xerrada, la qual ha esdevingut un recull dels tòpics sobre els tòpics de les
pel·lícules de romans; o sigui, el que tots ja sabem. Li ha faltat més
intensitat, aprofundir més en el tema. Tot i així, ha tingut els seus moments
interessants.
Ens ha posat exemples de falsedats
històriques a través de diversos fragments de pel·lícules, com per exemple, en el
cas d’“Espartac”, els orígens
d’aquest heroi. Tant en la pel·lícula com en la realitat, és fill d’esclaus,
però mentre el film de Kubrick sempre ho ha estat, en la realitat va pertànyer
a l’exèrcit romà, del qual va acabar desertant i, posteriorment, capturat, va
esdevenir gladiador. És clar que, a l’època en que es va filmar, no quedava be
que l’heroi hagués estat treballant pels romans. Fet que ens porta a
l’actualitat, certament: no és una situació similar als enemics dels Estats
Units que, com Bin Laden, han estat entrenats pels mateixos Estats Units? Un
altre moment interessant i divertit de la conferència ha estat arran d’un
fragment de la pel·lícula “Escipió,
l’Africà”, dirigida per Luigi Magni i interpretada per Marcello Mastroianni
i Vittorio Gassman. Un fragment ple d’ironia i que també és transportable, com
tants episodis de la història romana, a l’actualitat.
Ja sabem que Publi Corneli Escipió va
fer la guitza als cartaginesos durant la Segona Guerra Púnica, vencent-los tant
a Hispania com en el seu propi terreny, a la batalla de Zama, on Aníbal va ser
definitivament vençut. Posteriorment, el seu germà Luci fou elegit cònsol i
general de l’exèrcit que havia d’enfrontar-se amb Antíoc III el Gran, a l’Àsia
Menor, en terrenys de l’actual Turquia; dels seus èxits, mentre el germà havia
estat anomenat l’Africà, aquest fou nombrat l’Asiàtic. Escipió el va acompanyar
i, ja tornats, els seus enemics en el Senat van culpar a Luci d’haver acceptar
suborns d’Antíoc a més d’haver-se quedat diners públics. És igual el prestigi
que ambdós germans havien aconseguit en el passat. És igual que, com els hi diu
Publi, els salvés dels cartaginesos. Els seus enemics cobejaven molta enveja, eren
massa nombrosos i tenien molt de poder. Al final, fart de tot, Escipió es va
retirar a les terres que tenia a Liternum i no va tornar mai més a Roma. La
qüestió és doble: si les acusacions són certes, és part d’una corrupció
semblant a les que ara tant abunden en els partits polítics nostrats. I si no
és certa, és també part del joc d’interessos en que ara s’esbatussen uns i
altres. Sigui com sigui, demostra que no som gens diferents als nostres
avantpassats.
En sortir de la xerrada hem tornat al
Camp de Mart per visitar els estands dedicats a presentar diversos museus i
jaciments arqueològics d’època romana d’Europa, situats al voltant de les
graderies superiors del teatre extern construït a tocar les muralles i que
imita els teatres grecs, cobert per un gran tendal. Igual que en l’altre edició
que vaig visitar, he trobat la fira pobre, mancada d’ambició. Hi havien quatre
llocs d’Hispània i quatre de la resta d’Europa i uns altres tants de llocs
catalans. Hi mancava, inclòs, Pompeia! A més, la informació que donaven era
massa pobra, no enlluernava, no et feia sortir del lloc desitjant visitar les
restes “in situ”. Al mateix Camp de Mart també hi ha una llibreria sobre temes
referents al món clàssic. Però també ho he trobat insuficient. Una sola
llibreria dedicada més a literatura d’aventures que no pas a llibres d’assaig
sobre el món romà i grec. És una llàstima, doncs m’esperava sortir d’aquesta
fira amb una doble intenció: visitar un dels indrets exposats i adquirir un
llibre sobre Roma. Ni una cosa ni l’altra.
Sortint de la fira, és hora de dinar i
ens hem tornat a introduir dins la ciutat romana a través del portal del Roser.
Les activitats s’han aturat durant unes hores, fins les quatre de la tarda no
retornen i, per tant, és un bon moment per cercar on fer un tranquil àpat.
Andaregem sense una direcció clara pels estrets carrers del casc antic. Tot i
les jornades romanes que es duen a terme hi ha molta tranquil·litat. Enfilem el
carrer del Comte atrets pels pilons que hi ha a ambdues voreres per impedir
l’aparcament: són pintades de colors, cada una amb un estil propi, donant al
llarg carrer, malgrat algun edifici en mal estat, una particular i divertida
fisonomia. Ens arribem fins al carrer de la Civaderia que prenem a la dreta,
fins el seu encreuament amb el carrer Major, sota l’esglaonada que du a la
catedral que s’alça al damunt amb la seva portalada gòtica emmarcada per
diversos sants i amb la gran rosassa que la precedeix com l’ull d’un oracle. Un
xic abans d’arribar-hi, hi ha una petita placeta on hi han les taules exteriors
d’un parell de restaurants. Ens decidim per un d’ells,el Gallo Moron.
El lloc és molt agradable, com si ens
trobéssim en la placeta d’un petit poble, doncs l’ambient és semblant, malgrat
la proximitat de la catedral i del turisme atret per les restes que han
pervingut del món romà. Tant la Roser com jo dinem el mateix, una fideuà i vedella
en suc, o sigui, fricandó. De postres sí que variem, i ella en surt guanyant:
un pastís de braç de gitano amb nata i una mica de xocolata. Jo, en canvi, un
gelat de maduixes que, contràriament el que jo em pensava, que seria fet del
mateix restaurant, és una simple terrina com les que et venen a qualsevol
supermercat. Per acabar, un cafè i un cafè amb llet. I el preu econòmic: uns
trenta-quatre euros tot plegat.
Un bon dinar al Gallo Morón |
Ja són les quatre quan acabem de
dinar, però encara ens resta una hora abans de reprendre les activitats
programades per la tarda, i ho aprofitem per passejar pel Passeig Arqueològic,
l’entrada del qual es troba precisament creuant un cop més el portal del Roser
i a mà dreta. És un passeig d’un quilòmetre i escaig per les muralles romanes
més antigues, del segle II aC, que es poden trobar avui dia fora d’Itàlia; quan
eren senceres, el seu perímetre era el triple que l’actual. És un indret molt
agradable, plàcid i romàntic que convida al passeig. I més, després de dinar,
quan sentim una somnolència que ens fa moure’ns com si estiguéssim navegant
dins d’un somni. Un somni romà. Aquest passeig l’he visitat infinitat de cops,
amb els meus pares, amb els meus fills, amb la meva dona, amb amics, inclòs
sol. I sempre recordo dues estàtues a les quals sempre les fotografio: la de
Cèsar August, regal del govern italià, i la de la lloba alletant a Ròmul i Rem.
Aquest cop les tornem a fotografiar. Seiem en un banc situat al damunt d’un
dels bastions que s’hi afegiren al segles XVI i XVII per tal de reforçar les
muralles enfront dels nous enginys d’artilleria; uns canons ens protegeixen.
Gairebé ens adormim. Per damunt els murs que delimiten amb el Camp de Mart,
s’alça el tendal que cobreix el teatre modern però que vol ser clàssic. Davant
nostre hi ha una segona muralla, més alta, que ens separa de la ciutat. De fet,
enfront tenim un sortint d’aquesta muralla, on es podent distingir perfectament
les immenses roques que formaven les filades del mur en temps dels romans, de
les més petites de temps posteriors. S’hi està molt be i ens fa recança partir.
Però aviat se’ns fa tard i hem de tornar un cop més a creuar el Portal del
Roser i arribar-nos fins la plaça del Pallol.
Un indret romàntic al Passeig Arqueològic |
A les cinc som a la Volta del Pallol,
situada a la mateixa plaça on hi ha l’Auditoria però en el costat oposat. En
època romana aquest edifici formava part d’una llarga galeria sobre la qual hi
havia un segon pis del Fòrum Provincial de Tàrraco. Al seu interior es guarda
la maqueta de la ciutat romana que hem vist a l’Audiència al matí, però com que
actualment es troba en obres, s’ha canviat la seva ubicació. Tot i així,
malgrat dites obres, durant el festival Tarraco
Viva s’ha condicionat per oferir diverses conferències, com la que hem anat
a escoltar nosaltres relacionada amb Vindolanda,
un campament situat al costat de la famosa muralla d’Adrià que separava el món
civilitzat del bàrbar a les Illes Britàniques; de fet, més o menys, podem dir
que actualment separaria Escòcia d’Anglaterra. De fet, ha estat un bon
complement de l’audiovisual vist al matí sobre la frontera germànica.
El primer fortí de fusta que es va
alçar a Vindolanda és dels anys 85-92 dC, sota les ordres del comandant Iulius
Verecundus; uns anys després, entre el 92-97 dC, es va construir un altre de
més gran on hi cabien mil soldats. A l’any 160 es va construir el primer fortí
de pedra, i l’any 200 el temple de Júpiter Dolichenus al seu extrem nord-oest.
Als primers anys del segle III, dins del fortí, hi havia cases circulars
destinades a ostatges o a la protecció de les tribus aliades. Entre el 212 i el
214 es construïren les termes i un nou fortí, i es van desmuntar les cases
circulars. L’any 270, les persones que vivien al voltant del fortí entraren a
viure al seu interior, en una zona de barraques. El 350 es derrueix el temple
de Júpiter Dolichenus. El 410 l’Imperi Romà abandona Britannia, però Vindolanda
no resta deshabitada; s’han trobat indicis de que, un segle i mig després,
concretament el 550, part de l’antic emplaçament de Vindolanda, concretament
part de la casa del comandant, era ocupada per cristians.
Però Vindolanda, més que pel seu
emplaçament fronterer, és famós per la troballa de les conegudes com les
tauletes de Vindolanda, fragments de fines tauletes de fusta de la grandària
d’una postal, en les quals hi han escrites amb tinta a base de carbó, diferents
assumptes datats en els segles I i II de la nostra era. Descoberta la primera
l’any 1973, s’han trobat fins ara 752 tauletes que han estat traduïdes i
publicades l’any 2010; es conserven al Museu Britànic. Els temes tractats són
missatges referents tant a assumptes militars, de gestió del campament, o
familiars o entre amics. Exemples d’algunes d’elles són: les que ens parlen de
absències, baixes i dels soldats disponibles o de demandes de permís al
prefecte; de comptabilitat referent al fortí o al magatzem de queviures;
d’aprovisionament de l’exèrcit... Hi ha una que parla dels maleïts “britoncitos”, sobrenom amb que es
coneixien irònicament els bretons, molts dels quals foren reclutats com a
forces natives. En trobem una carta de convit a una festa d’aniversari escrita
per una dona a d’altres, totes elles esposes de comandants; però també d’altres
amb desitjos d’amistat i de bon any escrites per comandants. També hi ha entre
esclaus, com una en que aquests discuteixen els preparatius per a les festes de
les Saturnals. Hi ha una en que un soldat en maniobres demana al seu comandant
més cervesa. Aquestes tauletes són els manuscrits més antics coneguts a la Gran
Bretanya, i representen un clar testimoni de la forma de vida al costat del
llunyà mur d’Adrià.
Em be a la memòria el campament romà
que hem visitat al matí, després de l’exhibició dels legionaris i que ja he
comentat. Hem entrat dins les seves tendes i ens hem barrejat amb ells.
Precisament si ara ho rememoro és perquè hem vist un dels legionaris aprofitant
l’estona de descans per escriure un missatge, potser a la seva dona. I ho feia
precisament sobre unes tauletes de fusta similars a les que s’han trobat a
Vindolanda i que, com si fossin un quadern, estaven unides per parelles
mitjançant una anella de ferro o de cuir.
Escrivint una misiva semblant a com ho feien a Vindolanda |
En sortir de la conferència sobre
Vindolanda, creuem per enèsima vegada el Portal del Roser i ens apropem al Camp
de Mart per veure una altra representació històrica, aquest cop relacionada amb
la producció i comerç de vi. L’escenificació és duta a terme per un grup de
Badalona, ciutat del Maresme que també té la seva pròpia festa romana. Primer
però, hem arribat a temps per fer-nos unes fotografies amb els legionaris que
havien estat fent demostracions de tàctiques militars afins al Baix Imperi; les
del matí pertanyien a l’Alt Imperi.
Anaven ben abillats per entrar en
combat, amb el cos protegit per l’armadura o les diferents loriques que resguardaven els pits o les esquenes; amb les diverses
armes, com les llances (pilum), les
espases (gladius), o les dagues (pugio) que solien dur al cinturó per si
de cas; i els escuts (scutum) per
protegir-se, i els cascs (cassis) per
protegir els caps, els quals, alhora, eren coberts per la pell dels caps
d’animals salvatges, llops, ossos, lleons, que els feien aparentar més
ferotges. Potser eren guerrers, però també cuidaven les aparences, volien anar
ben abellits al combat: així anaven embolcallats amb túniques, i duien
cinturons militars (balteus). Així
anaven vestits els que ens hem fotografiat, sobretot la Roser que s’ha trobat
de cop enmig d’un harem d’homes forts i bells. Em pregunto on deu ser l’harem
femení que, de segur, i deu haver a Tàrraco. Com és que no l’hem vist?
Roser i els legionaris |
Jaume i el legionari |
Les conhorts s’allunyen i arriben els
comerciants de vi. Uns homes conduint un carro estirat per bous, carregat de
bótes i àmfores de vi, i acompanyats per unes dones que caminen al seu voltant.
Són un grup de representació històrica de Badalona, i amb el nom de Negociator, ens representaran com es
produïa, es transportava i es comercialitzava el vi en època romana. Les dones
extreuen del carro unes grans teles plegades com si fossin grans rotllos de
papir que, un cop desplegades, ens mostren mitjançant diverses còpies de
pintures, gravats, relleus i mosaics extrets dels vestigis que ens han
pervingut d’aquella època, com era el món vinícola romà; de fet, no gaire
diferent al nostre, almenys fins fa uns anys, fins abans de l’arribada de la
industrialització.
Els comerciants de vi |
El primer que ens mostren les
senyores, mentre un dels homes ens ho va explicant, és un dibuix en que apareixen
dos veremadors, un d’ells recollint el raïm dels ceps mentre l’altre els
transporta en un cabàs, probablement per tal de dipositar-los en el carruatge que
ens mostren en el quadre següent; un carruatge arrossegat per dos bous conduits
per un home ben carregat de raïm, talment com la corrua de tractors arrossegant
remolcs plens de raïm que hem vist molts cops per les carreteres del Penedès
durant els mesos de verema, a finals de l’estiu. Alhora que escoltem les
explicacions i veiem les pintures, un dels homes, un esclau, s’ha anat traient
la roba quedant-se només amb un tapall, com si fossin uns bolquers d’adult, i
ficant-se dins d’un cup, ha començat a trepitjar el raïm per extreure-li el
most. De tant en tant, se li donava aigua ja que la feina era feixuga, amb la
xafogor encara del bon temps, i calia no deshidratar-se. Aquesta operació també
és representada per un gravat en relleu on es veu com un home carregat amb un
cistell ple de raïm arriba fins on uns altres dos esclaus trepitgen el raïm
col·locat en un recipient rectangular.
Escenes de la verema i la comercialització del vi |
Un cop extret el most, calia
fermentar-lo, i tal tasca es feia dipositant-lo en grans tines de ceràmica, les
dòlies. Abans, les parets interiors d’aquestes havien estat recobertes amb una
grassa que les impermeabilitzava conservant així millor el futur vi fermentat.
Aquests recipients, que en la representació eren d’una grandària normal, podien
arribar a contenir milers de litres. La fermentació solia durar entre una
quinzena i un mes, i sovint les dòlies eren enterrades en un magatzem per tal
de conservar la seva càrrega en millors condicions. Un cop fermentat, el vi
obtingut era envasat en àmfores per a la seva posterior comercialització.
En una altra dels quadres que ens van
ensenyant, còpia d’un relleu, podem veure a l’esquerra com es descarreguen les
àmfores d’un vaixell i a la dreta com es negocien les condicions de la venda. En
la representació històrica del grup de Badalona, el propietari dels vins discuteix
amb el representant d’una clienta, que solia ser un esclau, sobre les
condicions de venta d’una comanda de vi. Cal dir que la clienta en cap moment,
com escau a una gran senyora de l’aristocràcia, pren part directa del regateig,
només dóna ordres a l’esclau sobre la conveniència de seguir regatejant o,
finalment, d’acceptar el tracte. Certament, aquesta senyora anava mot tibada,
comportant-se amb uns aires de grandesa d’allò més irritants, actitud
compartida per l’alta societat en totes les èpoques. Les àmfores anaven
acompanyades d’unes tines molt petites amb una mostra del vi que contenien;
així els clients podien provar-ho per tal de decidir-se per un tipus o altre de
vi sense necessitat d’encetar-ne una de gran. Al final de la representació, la
mestressa ens ha convidat a tot el públic a provar el seu vi; vés per on, al
final se’ns ha fet simpàtica i tot.
El dia s’acaba, però encara som a
temps per gaudir d’un darrer acte al Pretori situat on hi hagué el Fòrum
Imperial, al costat d’on ara hi ha el Museu Arqueològic. El Pretori, edificat
entorn de l’any 73 dC, és una gran torre que serví per connectar el circ amb el
Fòrum i el recinte de culte mitjançant unes escales amb diversos pisos que hi
havia al seu interior i que encara es conserven en part. Entrant a mà dreta, hi
ha un llarg passadís al fons del qual hi ha muntat un petit oratori, com si es
tractés d’una petita capella, on l’orador Juan González Soto, poeta nascut a
Àvila, doctor en filologia hispànica, professor, assagista i editor, acompanyat
d’un faristol, recita versos de Marcial.
Marcus
Valerius Martialis va néixer a Bílbilis l’any 43 dC. Bílbilis fou una
ciutat situada a uns vuit quilòmetres a llevant de Calataiud, en un turó situat
al costat de l’actual poble de Huermeda. Marcial fou un poeta llatí molt
conegut pels seus llibres d’epigrames eròtics i satírics. En va escriure més de
mil cinc-cents repartits en quinze llibres que ens han arribat. Epigrama
significa inscripció, i en els seus inicis tenien un caràcter votiu i
sepulcral, però amb el temps esdevingueren poemes breus de caràcter satíric i
burlesc, així com eròtics. També s’inclouen en aquesta denominació dedicatòries
i lloances als protectors. Marcial en tingué diversos de protectors. El primer
d’ells fou Sèneca, però quan aquest es va suïcidar, Marcial va quedar molt
desemparat i va malviure a Roma durant forces anys, fins que aconseguí altres
protectors entre els seus amics, com Plini el Jove, Quintilià i Juvenal. És
indiscutible que Marcial va saber complaure amb els seus versos als mateixos
emperadors, podem dir que fou un professional del ram dels elogiadors: primer
Tit, després Domicià, Nerva i Trajà, van beneficiar-lo, tot i que mai arribà a
ser ric. Al final de la seva vida va tornar a Bílbilis, on visqué en una petita
vila regal d’una rica admiradora, però sempre enyorant l’esplendor de Roma.
Morí el 104 dC.
Aquí transcrit tres dels seus
epigrames:
No
hi havia ningú en tota la ciutat que volgués tocar
de franc, la teva dona, Cecilià,mentre es podia; però ara, que has posat guardians, és enorme
el nombre de folladors: ets un home enginyós.
una gota d’ambre va cobrir el
petit animal.
Així la que, fa poc, havia estat menyspreada
mentre era viva,
ara l’han fet valuosa els seus funerals.
Aquest amic que t’han procurat la teva taula
i els teus sopars,
creus que guarda al seu cor una fidel amistat?
Estima el senglar, els rogers, la mamella de
truja i les ostres, no pas a tu.
Si jo oferís sopars tan bons, es faria amic
meu.
De tornada a l’estació, hem passat pel costat del
circ romà, davant del qual uns nuvis eren retratats, i per l’amfiteatre on,
unes hores abans, els gladiadors s’havien estovat ben fort. Hem passejat fins
el mirador del Mediterrani, hem vist el mar estenent-se vers l’horitzó, i el
port pesquer a sota, i l’estació de tren al seu costat. Hi hem baixat. És hora
de tornar cap a casa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada