Recupero aquest escrit que vaig realitzar l'estiu de l'any 2011. En
aquell moment no el vaig publicar al bloc, però, avui, havent-lo redescobert,
no m'he pogut estar de fer-ho.
Fa unes setmanes l’entranyable músic
B. B. King, amb els seus vuitanta-cinc anys, va actuar als Jardins de Cap Roig
de Calella. Concerts estiuencs molt llaminers, però per a butxaques alienes a
les nostres. Curiosament, fa cinc anys, per aquestes mateixes dates, també va
actuar a Catalunya, concretament al Poble Espanyol de Barcelona, en el que va ser
el darrer concert de la gira europea que llavors estava duent a terme i que,
segons ell va dir, era la darrera. Afortunadament no ha estat així, i ara, per
davant, encara l’esperen gairebé trenta concerts més, tot i que, si fem cas de
les crítiques sorgides arran de la seva actuació a Cap Roig, sembla ser que
l’edat no perdona i comença a afectar les qualitats del gran bluesman. Desitjo
de tot cor que tant sols hagi estat un entrebanc en la seva gira actual.
Tots coneixem a B. B. King des de que
tenim memòria, però he de reconèixer que, musicalment, no el vaig descobrir
fins l’any 1995, quan va editar el disc “Lucille & Friends”. Imperdonable,
oi? Més de quaranta anys després dels seus inicis! El detonant va ser la versió
del tema d’U2 “When love comes to down” que obre el CD interpretat pels
mateixos creadors juntament, és clar, amb B. B. King. Després d’escoltar-lo uns
quants cops per la ràdio, va arribar a les meves mans el CD i, en obrir-lo i
escoltar-lo per primer cop, la sensació d’haver descobert el tresor més preuat.
De fet, jo que sempre havia seguit el rock més progressiu i psicodèlic dels
Pink Floyd i del glam rock de David Bowie, vaig descobrir i em vaig veure
captivat pel blues. Músics mítics com Robert Cray, Albert Collins i John Lee
Hooker, juntament amb altres no menys mítics com Gary Moore, Mick Fleetwood,
Stevie Wonder i, fins i tot, Ringo Starr, em van obrir les portes d’aquesta música
sorgida a les vores del Mississippí, d’on també va sorgir B. B. King l’any
1925.
Si la cançó que obre el CD és pura
dinamita, la que el tanca és una preciosa balada: “Night life”, interpretada
amb Willie Nelson, el seu autor, que hi posa una veu veritablement melancòlica
i que t’atrapa completament. En escoltar-la, sens com et penetra una càlida
tristor. És com aquells dies de pluja que, mirant com les gotes esquitxen els
vidres de la teva habitació, et sens trist però feliç alhora. És com quan s’acaba
una nit de gresca i et trobes sol, al costat d’un parell d’amics, veient com un
cop més, s’acaba una nit sense haver trobat la teva mitja taronja però, fora
tristors ensucrades, que encara et queden els amics. Certament, és una cançó
bellíssima.
Dos anys després d’aquest treball, el 1997,
en va treure una continuació, “Deuces wild”. Nous intèrprets es van afegir a la
llista d’amics de B. B. King, els quals van afegir més qualitat el que ja era
un CD insuperable. Ja des del primer tema, “If you love me”, interpretat amb el
seu compositor, Van Morrison, la música t’embolcalla com una vella amiga que no
et mentirà mai i que t’ajudarà a tirar endavant, a creure en la vida. Perquè és
cert que el blues és tristesa. Però escoltant B. B. King, aquesta tristesa és
transformada en una força vital molt positiva. És com la llum al final del
túnel, com la darrera llàgrima abans del somriure. És com adonar-te’n que,
malgrat el dolor, val la pena seguir endavant. És com, després d’una forta
caiguda, trobar el recolzament d’un amic per tornar-te a alçar. Jo, que sóc
romàntic i tendeixo al que anomeno “pessimisme positiu”, valoro molt aquest
tipus de música. No t’enganya. No et diu constantment, fins a l’avorriment: “La
vida és meravellosa. Tot és bonic! L’amor ens envolta!”. El que et diu és que
la vida és una lluita constant contra el dolor, la desesperació, la soledat, el
desamor... Però, que cony! Val la pena seguir caminant a la recerca del plaer
que només ens pot donar l’amor i l’amistat. I, si ho cerquem, malgrat els
entrebancs, al llarg de la vida, encara que tant sols sigui per uns instants,
trobarem el que tant desitgem. I si ja ho hem perdut, aquesta música ens
ajudarà a retrobar-lo en el nostre interior.
L’estiu de l’any 2000, tornant d’una
excursió pel Maresme, ens vàrem aturar a comprar quatre coses al Caprabo que hi
ha al costat de la carretera, abans d’arribar al Masnou. Fent una ullada a la
secció de llibres i música més per una necessitat imperiosa a la qual no em puc
sostreure mai que no pas esperant trobar alguna cosa d’interès, vaig topar amb
un CD que em va deixar atònit. I no m’ho vaig pensar gens ni mica: el vaig
camuflar amb la resta de productes alimentaris com si fos una peça de contraban.
No cal dir que la Roser mirava cap un altre lloc. Es tractava del CD “Riding
with the king”, i els seus intèrprets B. B. King i Eric Clapton! Normal que em
quedés enlluernat! La tapa del disc, fent honor al títol, és un veritable
homenatge al rei King per part del déu Clapton: aquest darrer condueix un
descapotable mentre al darrere somriu, còmodament assegut, B. B. King, gaudint del
passeig al costat de la que llavors era la seva guitarra Lucille. Aquets bell
nom al·ludeix a les diverses guitarres que al llarg dels anys, des de la dècada
dels cinquanta, el van acompanyar; fins i tot, l’any 1968 va treure un nou
treball anomenat Lucille i que, en el primer tema del mateix nom, feia un
homenatge a les seves diverses guitarres, les quals, indiscutiblement,
considerava que li havien canviat la vida.
Després, l’any 2005, per commemorar
els seus vuitanta anys, va treure un tercer disc amb les mateixes
característiques: “B. B. King & Friends”. Alguns repetien, com Van Morrison
i Eric Clapton; altres ho feien per primera vegada, com Mark Knopler, Roger
Daltrey i Elton John. Com si fos una trilogia cinematogràfica de les que tan
agraden, el nostre entranyable bluesman havia realitzat una insuperable
trilogia musical. És cert que algun que altre tema es repeteix al llarg
d’aquesta trilogia, però interpretat sempre per diferents “friends” i, a més,
amb el contrast que representa fer-lo amb veus masculines i femenines, el que
fan és enriquir-los. Així, per exemple, el tema “There must be a better world somewhere” és interpretat en
un CD pel Dr. John i en un altre per Gloria Estefan; en el darrer, amb el
contrast entre la veu trencada de King i la veu càlida i penetrant de la
cantant cubana, és genial. Hi ha, inclòs, un tema que es repeteix en cada un
dels CD’s: “Hummingbird”. En el primer és interpretat per Leon Russell i Joe
Walsh, en el segon per Dionne Warwick, i el tercer per John Mayer. Per cert, la
cançó “Night life” de Willie Nelson que he esmentat abans, és l’única cançó que
es repeteix en un altre dels CD’s interpretada pel mateix cantant. Sincerament,
escoltant-la amb la veu del tímid i tranquil texà, dubto que en trobessin altre
d’adient; és clar que llavors no acabo d’entendre el perquè de la seva
repetició. Alguns dels temes de la trilogia són compostos per B. B. King, però
la majoria són versions de temes que pertanyen als mateixos “friends” o bé, com
és el cas del darrer, clàssics del blues triats per B. B. King.
Avui, assegut al porxo, penso en el
temps que ha transcorregut des del primer cop que vaig escoltar el primer dels
CD’s. I em dic que el que ara veig no m’agrada tant com el que veia llavors.
Els fills s’han fet grans i ja volen fugir del seu niu; nosaltres hem tornat a
perdre la infantesa que amb ells vàrem recuperar. Ja ho va dir l’escriptor
hongarès Sándor Márai: “el món només
existeix en la mesura en què reflecteix aquell univers submergit i prodigiós:
la infància i la llar”. És clar que, diguem-ne que la pesantor que ara
m’afebleix l’ànima no és només una qüestió de pares i fills, sinó el fet de
viure uns temps complicats, en que el nostre país i la nostra llengua es veuen
amenaçats per enèsima vegada i en que impera el poder de les multinacionals per
damunt dels drets de les persones. I governats per tota una colla d’aprofitats
i imbècils! Aquest “pessimisme positiu”
que he mencionat abans sembla abocat a un pou sense fons, i aquí és d’agrair la
tristor del blues, l’energia de B. B. King i els seus amics: en ells torno a
escoltar aquells temes de fa ja tants anys que m’ajuden a recordar els bons
moments, a recuperar-los almenys en el record i, és clar, no siguem
apocalíptics, a desitjar que, algun dia, se’ns tornin a presentar amb formes reals.
I si no, el desig fervorós de no perdre les facultats per seguir escoltant-los
mentre el món s’enfonsa al nostre voltant i poder cridar, ben fort: Que us
fotin! No per casualitat el blues i B. B. King van sorgir a les vores del Mississippí
i han esdevingut una llum que il·lumina el túnel d’incerteses, pors i dubtes
pel qual caminem enfangats tots plegats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada