Ara
que acabem d’encetar un nou any per gaudir de la cultura, que és sinònim de
gaudir de la vida, vull dedicar aquest primer escrit de l’any per explicar el
perquè tinc la necessitat d’escriure tant sovint. Un nou any obre les portes
per aprofitar-nos de la saviesa que tots els nostres avantpassats ens han anat
llegant, com un tresor que s’ha anat enriquint amb el temps amb noves i
constants aportacions. Quins llibres llegirem els propers dotze mesos? Quina
música escoltarem? Quin cinema veurem? Quines exposicions ens transportaran a
altres móns artístics, literaris, històrics? Quines excursions farem, sols i
acompanyats per bons amics? Amb qui compartirem dinars i sopars? Són tres-cents
seixanta cinc dies en blanc per guixar-los ben frenèticament, amb passió. I
més, amb els temps que estem patint, plens d’incerteses, en que els nostres
propis Nazguls ens assetgen
constantment per tal de doblegar el nostre esperit i enfonsar-nos en les temors
d’un present i un futur fosc. Però si és important tota la cultura que tenim
atresorada, també és important el que cadascú de nosaltres, en la nostra humil
aportació, podem oferir. I, de tots els projectes que sempre dibuixo en el meu full
de ruta per aquestes dates, escriure és part molt important. Seguir escrivint
ressenyes de les sortides que fem, però també, aconseguir realitzar un dietari que
parli del dia a dia, i escriure contes, crear ficció després de tants anys de
no fer-ho.
Nulla dies sine linea. Aquesta
frase va ser pronunciada per l’editorialista nord-americà Donald M. Murray, el
qual, com un metge de capçalera, exaltava els amplis beneficis d’exercitar
l’escriptura. La frase s’atribueix a Plini el Vell, el qual feia referència al
pintor grec Apel·les de Colofó, que treballà a la cort de Filip II de Macedònia
i del seu fill Alexandre el Gran, del qual es deia que no passava un dia sense traçar
una línia. Nulla dies sine linia.
Bevent de la llengua dels nostres clàssics, aquesta senzilla frase esdevé un
enunciat sublim, com una idea sortida d’una ment privilegiada, propera a
aquells déus que varem perdre amb l’arribada del déu únic i que, des de
llavors, enyorem. Un cop despullat el seu significat de la llengua mare, la
traducció és tant simple que, d’antuvi, sembla destinada a ser oblidada: “Cap dia sense línia”. Però si entrem
dins el seu sentit, fent un salt de la pintura a l’escriptura, cercant el
missatge ocult, la importància dels seus mots esdevé una mena de símbol, de
clau màgica per entrar dins d’un món només accessible pels que estimem les arts
en general i les paraules en particular i el que elles representen.
Pintar
per a Apel·les. Escriure per a Donald M. Murray. Deixar constància dels nostres
pensaments, de les nostres vivències, de les relacions amb el món que ens
envolta. Això és el que ens diu la frase: escriure cada dia, encara que tant
sols sigui una línia. Però, per què fer-ho? Per què escriure sobre un jorn a
punt de finir, de fer-se fonedís, com si cerquéssim la seva eterna permanència
entre nosaltres? Per què escriure sobre ell, quan un nou dia ja és present, com
si volguéssim reviure’l abans no es perdi per sempre? Per què prendre’s la
molèstia de dedicar una petita part de les estressants jornades diàries per
escriure uns mots, els quals, probablement, tant sols interessin al propi
escriptor?
O
realment no és així? Fa uns anys, van aparèixer en el suplement de Cultura de
l’Avui, una sèrie d’articles sota el nom comú de “Els arxius de la memòria”, signats per Jordi Marlet, els quals
m’han fet reflexionar envers la necessitat d’escriure un dietari on reculli el
que ens va succeint. Els escrits parlen del desig de molta gent per a perpetuar
la seva vida traslladant-la al paper o, ensenya dels temps actuals, a
l’ordinador. Actualment hi ha diversos arxius d’aquesta mena, com per exemple
la “Biblioteca de la Memòria”,
projecte dut a terme per la Biblioteca d’Igualada, centrada sobretot en tres
eixos principals: la Guerra Civil, la immigració i la vida quotidiana; o l’ “Arxiu de la Memòria Popular” creat l’any
1998 per l’Ajuntament de la Roca del Vallès amb la col·laboració d’un grup de
veïns del municipi. Aquests articles, juntament amb la presència cada cop més
massiva dels blocs i altres pàgines personals a Internet, a més del desig de no
oblidar el nostre passat, demostren el gran afany de comunicació existent en la
nostra societat, de la necessitat de trencar la nostra solitud, de cercar
complicitats.
Ampliant
la idea expressada a la frase de Murray, Tomasi de Lampedusa, l’escriptor de “El Guepard”, va escriure: “s’hauria d’aprovar una llei que obligués a
tothom a escriure un diari”. És una expressió que, és clar, no hi ha que
complir al peu de la lletra: l’autoritarisme que desprèn és tant sols per
emfatitzar la idoneïtat de deixar per escrit totes aquelles vivències, bones i
dolentes, que ens han fet tal com som. Seria com aconseguir una immensa
biblioteca plena a vessar de memòria popular on les persones, coetànies i
venidores, poguessin abeurar cercant respostes als seus dubtes i trobessin
coneixements per entendre’ls. Podem imaginar-nos llegir nostres pròpies
experiències des de que vàrem aprendre a escriure? No seria una esplèndida
manera d’arribar a conèixer-nos a nosaltres mateixos i saber com hem arribat a
ser tal com som? I si poguéssim llegir les experiències semblants a les nostres
que han sofert altres persones? Es tractaria d’una manera idònia de que la
nostra experiència sigui útil, tant per a nosaltres com per als altres. Seria
una immensa biblioteca d’aprenentatge i coneixement de la vida.
Cada
persona pot escriure per una o varies raons diferents. Jo mateix ho puc fer
depenent del meu estat d’ànim o de les circumstàncies d’un moment determinat.
Però, intentant trobar un esquema que les aplegui, quines són les raons primordials
per escriure? Quines raons ens mouen a escriure sobre una vida que ens sembla,
gairebé sempre, monòtona? Potser podria començar per pensar que, tot escrivint,
no ho és tant de monòtona. Un film pot durar un parell d’hores en les quals es
resumeixen generalment un temps molt ampli de la vida dels seus protagonistes;
si el temps esmerçat per explicar-nos els successos més importants fos real, no
seria també un film monòton? A més, quan escrivim també ho fem per cercar
respostes, solucions a les nostres angoixes o, almenys, relativitzar-les. A
més, si tot escrivint ens adonem que la nostra vida és fàtua, podem cercar
solucions per fer la lectura i, per tant, la vida, més amena, fet que haurà
representat un gran avanç en la nostra recerca de la idea de felicitat.
O potser
la resposta és ben simple: per gaudir de l’escriptura? És bàsic i comprensible
admetre que cal una certa vocació a escriure. Ens ha d’agradar, i per tant,
gaudir quan ho fem. Sentir com els pensaments ens recorren la ment com un
pèndol que sembla agafar embranzida a mesura que avancen les idees que volem
reflectir al paper, cercant la millor manera d’expressar-les, recorrent les
pàgines dels diccionaris a l’encontre de sinònims, d’expressions adequades,
inclòs de filigranes lingüístiques... I al mateix temps, aprendre nous
viaranys, desconeguts davant el paper en blanc que, poc a poc, amb timidesa i
la por tòpica de l’inici, es va omplint de paraules. Cal que ens apassioni, que
aprenguem a utilitzar l’idioma, submergir-nos en aquest món fet de mots però
tan viu com el que ens fa respirar contínuament. Però, sobre què m’agrada
escriure? M’agrada cercar informació dels llocs on anem d’excursió, conèixer la
geografia i la història d’aquests indrets, compartir els camins amb amics per
tal de compartir les sensacions i així enriquint-me en la meva coneixença del
món, fer fotografies del paisatge com pintors naturalistes fent esbossos per
desprès, a l’estudi, desenvolupar els quadres, experimentar de nou en el record
les sensacions, descriure-les amb el màxim de detalls. Recollir tota la
informació i escriure el que he vist i sentit, tot un plegat d’experiències
irrepetibles en uns fulls que esdevindran un recull dels camins fresats.
També
m’agrada escriure sobre les vivències diàries, sobre com transcorren els dies,
sobre com els ocupo, sobre el que sento i el que senten els que caminen al meu
costat; crear un àlbum de records on retrocedir, de tant en tant, a un passat
proper però alhora, massa enyorat i anar construint un futur que voldríem sempre
ben llarg. És aquest, però, majoritàriament, un escriure en solitud, per a
nosaltres mateixos, doncs són pàgines que no volem exposar al món exterior, ja
que a través d’elles ens despullem, exposem la nostra més íntima personalitat,
on conviuen en simbiosi les nostres qualitats i els nostres defectes
interrelacionant-se constantment. On aprenem a conèixer-nos, ja que, aquest
escriure és, en primer lloc, un aprenentatge, una àrdua recerca de la
personalitat pròpia. És una raó primera que cal cercar en un dietari: la nostra
pròpia coneixença. Massa sovint, quan ens aturem en un mirall i aconseguim
veure’ns, ens sembla trobar-nos davant d’un estrany. Qui és aquest intrús? A
vegades, malauradament, ens fa por mirar-nos: no ens agrada el nostre reflex,
inclòs ens avergonyim i sentim pànic com si ens trobéssim davant del mirall de
Dorian Gray. Un diari ha de reflectir totes les nostres imatges, i reflexionar
sobre elles; si ho fem amb sinceritat, descobrirem els nostres errors i podrem
cercar-hi solucions, i descobrirem, ocult entre els paràgrafs, les nostres
qualitats, raons per l’optimisme, per creure’ns genials, amb molt per oferir.
D’aquesta manera, s’incrementa la nostra autoestima, molt necessària per tirar
endavant qualsevol projecte, fent-nos sentir a gust amb l’embolcall amb el que
ens hem vestit i que ens acompanya al llarg de la vida.
L’escriptora
Maria Antònia Oliver va expressar la seva raó per escriure amb aquest esplèndid
paràgraf:
“Els escriptors diuen
que escriuen perquè la gent els estimi més, per a la posteritat, per esbandir
els seus dimonis personals, per criticar el món que no els agrada, per fugir de
les seves neurosis, etc. Jo escric per totes aquestes coses i perquè escrivint
puc ser jo mateixa”.
Un
diari personal no ha de ser egocèntric. Hem de parlar dels altres personatges,
dels que ens acompanyen i fan el mateix camí que cadascú de nosaltres, uns
durant molt de temps, altres només en certes etapes, molts només uns instants.
És com si viatgéssim en un tren amb diferents vagons plens de diferents
personatges, tots en la mateixa direcció. Durant el viatge, el nostre tren
anirà aturant-se en les diverses estacions del trajecte, on alguns dels que ens
han acompanyat baixaran alhora que altres rostres nous s’afegiran al viatge. De
tant en tant, ens creuarem amb un tren que duu una altra direcció i ens
preguntarem encuriosits cap a on es dirigeix; probablement, al llarg del
viatge, nosaltres mateixos voldrem baixar del tren amic per agafar-ne un
d’aquests vers indrets desconeguts. Al final, però, ens quedarem aturats sota
el rellotge d’una estació imprevisible, veient com s’allunya el darrer tren.
Però, abans que el perdrem en la distància i els nostres ulls s’acluquin
dolgudament cansats i es desdibuixin els paisatges, pensarem fugisserament en
tot el que hem viscut i en els fulls blancs que s’han quedat per omplir. O,
almenys, així ens agradaria que fos el darrer tram del nostre viatge. Ja ho
cantava Lluís Llach: “Si arribeu en la
vida / més lluny d’on pugui arribar, / moriré molt gelós / del que m’hàgiu
avançat”.
Escriure
un dietari és, en definitiva, transcriure el nostre pensament tot
adonant-nos-en de la seva realitat. De fet, tots els humans escrivim un dietari
en el nostre interior, perquè tots pensem, parlem amb nosaltres mateixos. Els
que ens agrada escriure, a més, el que fem, és deixar constància d’aquests
pensaments, d’aquestes línies fugisseres que recorren el nostre pensament,
convertint-los en pàgines escrites que, en un moment donat, ens permeten
reflexionar sobre nosaltres mateixos a través de les nostres pròpies paraules,
fet que, quan els nostres pensaments no han estat escrits, solen fugir com
fulles desemparades, arrossegades pel vent, allunyades del seu arbre, de les
seves arrels.
Cal
conèixer el món que ens envolta, amb humilitat i sinceritat, arribant a
entendre les altres persones o, almenys, respectar-les: la família, els amics i
coneguts, també els anònims i, inclòs, els enemics; aconseguir saber com són,
com pensen, no només des de la nostra perspectiva, sinó també des de la seva.
Cal intentar, a més, veure’ns tal com ens veuen els altres. Escrivint, ens
allunyem de nosaltres mateixos, esdevenim un narrador extern, omniscient, però
alhora també intern, protagonista i secundari alhora, ens veiem a certa
distància i esdevenim un personatge més de la història, gran o menuda, que tots
vivim diàriament d’una manera anònima. Així, podem relativitzar els problemes
que ens afligeixen i cercar solucions adients: sincerant-nos en els escrits,
descobrim les nostres qualitats i les de les persones amb les quals convivim,
però també coneixem els defectes, les pròpies mancances i les del món que ens
envolta, i podem intentar canviar-les per quelcom més positiu. Agafem, per
exemple, una notícia d’un diari qualsevol que, d’una manera o una altra, ens
indigni, o pensem amb l’amic o el veí amb el qual hem discutit darrerament; a
continuació, posem-nos davant de l’omnipresent full blanc i comencem a escriure
la nostra opinió sobre el tema, cercant informació si necessitem ampliar el que
ja sabem. Al final, en el primer cas, potser seguirem indignats, però entendrem
molt millor les diferents parts litigants. En el segon cas, probablement
trobarem absurdes les disputes, trobarem moltes més raons per oblidar-les i
continuar amb la nostra amistat o el nostre veïnatge. I si, contràriament,
seguim amb una opinió unilateral, aquesta s’haurà enfortit i la nostra
personalitat també i podrem combatre allò que ens indigna.
Però,
i la solitud de l’escriptor? Escric en primera persona a vegades, però altres
en tercera, com si parlés en nom de molts o dirigint-me a molts: són aquests
altres, sinònims de mi mateix o anhelats lectors amb qui compartir els
pensaments? O, com he escrit uns paràgraf més amunt, personatges imaginats,
necessaris per no sentir-me idiota parlant-me a mi mateix? Cal adonar-se que he
parlat de personatges, no de persones. Ho he fet deliberadament, ja que, de
fet, són sinònims. Per què, ficció i realitat, qui pot destriar que és realment
cadascuna d’elles? Siguem sincers: molts cops ens sentim més propers als
personatges dels llibres que llegim que no pas als nostres veïns que veiem
gairebé cada dia. No existeix un món real i un món fictici; ambdós pertanyen al
nostre caminar erràtic vers un destí desconegut. Són imatges d’un món que no
entenem i que ens esforcem per entendre.
Retornant
a la idea expressada als articles aplegats a “Els arxius de la memòria”, se’ns fa necessari trobar còmplices del
nostre desig d’escriure, de la nostra necessitat de comunicar-nos mitjançant
l’escriptura. No volem fantasmes de nosaltres mateixos, sinó éssers reals amb
qui compartir vivències i opinions: amics dibuixats entre paràgraf llegits amb
els quals conversar de les nostres inquietuds. Em cansa parlar del temps amb la
gent que veu la pluja, el vent o la boira com maleficis de la natura enviats
per esclafar les comoditats de la ciutat; dels esports amb gent que no en
practica més enllà del sofà; de converses socials avorrides i on la crítica
absurda és el màxim exponent. M’agradaria poder parlar del plaer de passejar
dins d’un bosc en una tarda plujosa, de compartir vivències d’excursions
gaudides en companyia, de parlar sobre llibres llegits... Però, molt sovint, la
sinceritat dels nostres sentiments, només rep incredulitats com a respostes.
Tothom vol estimar, però és difícil confessar que estimem. Ens agrada llegir
frases boniques, eloqüents, filosòfiques, entranyables, però som incapaços
d’expressar en veu alta, amor, sentiments, calidesa. Som gelatina i aparentem
marbre. Escric per expressar les meves idees més sinceres, doncs difícilment
expressaré en veu alta el que sóc capaç d’expressar en el paper. Si ho faig en
veu alta, tinc la sensació d’estar dient bajanades a un grup d’incrèduls,
essent jo mateix el més incrèdul. En el paper, expresso amb veritable amor el
que penso, desitjant que, qui ho llegeixi, gaudeixi de la sinceritat de les
paraules que he utilitzat. És, l’escriptura, un acte callat d’amor, d’amistat,
de companyonia i d’esperança. Els seus textos esdevenen el dibuix del món que
voldríem tenir. Però, malgrat que és del tot inherent a l’escriptura, el desig
gairebé agònic per ser escoltats, la major part dels escrits queden orfes de
lectors, esdevenint el confessionari anònim de l’escriptor.
Escriure?
I ha tantes més raons! Per no perdre la memòria? Per recordar el que hem
deixat, per no oblidar els paisatges que hem conegut tot caminant? Per omplir
el buit que ens deixa la vida a mesura que esdevé passat? Els escrits, que com
les fotografies no són més que reflexos d’infinitat de vivències compartides
amb les persones que hem estimat o amb la solitud del nostre propi pensament,
són l’eina imprescindible per no perdre’ns en el curs constant i imparable del
riu sense retorn de la vida, fins al mar. Descobrir com, malgrat els errors
comesos, ha valgut la pena viure i, amb un dolç somriure, mirar el futur,
acceptar el vaivé de les onades de la mar quan aquestes arribin i se’ns
duguin... Això sí, esperar-les sempre escrivint, omplint incansablement més
fulls blancs. Com les fulles que es van desprenent d’un castanyer: d’una
bellesa incomparable fins a la darrera.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada